بررسی علم جرمشناسی در فقه جزایی امامیه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده علیرضا اکبری
- استاد راهنما محمد صادق جمشیدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
در این پژوهش به بررسی ارتباط میان فقه جزایی امامیه و جرم شناسی پرداخته شده است . بیان شد که جرمشناسی یکی ازعلوم مرتبط با انسان است که براساس مشاهدات،آزمایشات وبررسیهای تجربی ،درمقام شناخت علل وعوامل بوجود آورنده پدیده مجرمانه برآمده است ؛ و به دنبال آن پس از بیان و تشریح سرفصلهایی مانند نقش محیط و وراثت در شکل دادن رفتارهای مجرمانه ، بررسی شد که آیا در مبانی فقهی نیز همانند جرم شناسی به این عوامل به عنوان ریشه های بروز رفتارهای مجرمانه پرداخته شده است. بررسی شده است که آیا میان علل پدید آورنده جرم و عوامل جرم زایی که در جرم شناسی مورد توجه قرار گرفته است با عللی که در منابع غنی فقه شیعه در این راستا مورد توجه قرار گرفته است مشابهت و همبستگی وجود دارد . در ادامه بررسی های موجود در این پژوهش به این مطلب رسیدیم که از عواملی همچون محیط و وراثت نیز در منابع فقهی به عنوان عوامل شکل دهنده رفتارهای بزهکارانه یاد شده است و به این ترتیب میان تعداد زیادی از عواملی که در جرم شناسی به عنوان عواملی مستعد برای بروز پدیده مجرمانه مورد توجه قرار گرفته اند و عواملی که دراین خصوص در منابع فقهی مشاهده می گردند شباهتهای قابل توجهی وجود دارد و نکاتی در جرم شناسی امروزی وجود دارد که مشابه آنرا در قرآن و روایات معصومین(ع) مشاهده می کنیم و در نهایت فرض وجود همبستگی بین آنچه در جرم شناسی مبنی بر شکل دهنده های رفتار مورد اشاره قرار گرفته و وجود دیدگاههای مشابه در فقه امامیه مورد تایید قرار گرفت .
منابع مشابه
جایگاه سیره عقلاء در فقه جزایی امامیه
سیره عقلا عبارتست از شیوه عملی و یا ارتکازات درونی همه عقلای عالم فارغ از تفاوتهای مکانی، زمانی و گرایشات دینی و مذهبی در برخورد با یک واقعه که آن روش را مفید و نیک تشخیص بدهند. در خصوص منشأ حجیت سیره عقلاء دو دیدگاه کلی وجود دارد. نخست طریقیت و دوم، موضوعیت سیره عقلاء. حجیت سیرههای نوپدید بر اساس موضوعیت سیره عقلا قابل تحلیل است. گرچه سیره عقلا در مسائل فقه جزایی مورد استناد فقها قرار گرفته،...
متن کاملجایگاه سیره عقلاء در فقه جزایی امامیه
سیره عقلا عبارتست از شیوه عملی و یا ارتکازات درونی همه عقلای عالم فارغ از تفاوت های مکانی، زمانی و گرایشات دینی و مذهبی در برخورد با یک واقعه که آن روش را مفید و نیک تشخیص بدهند. در خصوص منشأ حجیت سیره عقلاء دو دیدگاه کلی وجود دارد. نخست طریقیت و دوم، موضوعیت سیره عقلاء. حجیت سیره های نوپدید بر اساس موضوعیت سیره عقلا قابل تحلیل است. گرچه سیره عقلا در مسائل فقه جزایی مورد استناد فقها قرار گرفته،...
متن کامل«تحلیل جرم امساک در فقه جزایی امامیه و حقوق موضوعه»
امساک در فقه جزائی امامیه به معنای نگهداشتن و گرفتن مقتول است؛ بهطوری که شخصِ «مُمسِک: نگهدارنده» مانع خروج مقتول از سلطه جانی شده و قاتل به سهولت بتواند وی را به قتل برساند. فقیهان امامی اتفاق نظر دارند که کیفر «ممسک» حبس ابد است؛ اما در باب اینکه ماهیت این کیفر چیست و آیا باید آن را در پرتو حقالناس تحلیل کرده و در نتیجه قابل عفو و اسقاط دانست؛ یا اینکه از در زمره حقالله بوده و درنتیجه ...
متن کاملواکاوی اقرار مبهم از منظر فقه جزایی امامیه
اقرار از جمله ادلة اثبات دعوی و بلکه قویترین آنهاست. گاه اقرار با وجود برخورداری از همة شروط نفوذ، از جهت متعلق خود «مجمل و مبهم» است. بدین صورت که مقر به صراحت اعتراف مینماید که بر ذمة او حدی وجود دارد ولی روشن نمیسازد مقصود کدام حد است و این حد در قبال چه جرمی بر ذمة او مستقر شده است از این پدیده در متون فقهی با نام «اقرار مبهم» یاد شده است. آیا بر چنین اقراری، اثری بار میشود؟ قانون مجاز...
متن کاملواکاوی اقرار مبهم از منظر فقه جزایی امامیه
اقرار از جمله ادلة اثبات دعوی و بلکه قوی ترین آنهاست. گاه اقرار با وجود برخورداری از همة شروط نفوذ، از جهت متعلق خود «مجمل و مبهم» است. بدین صورت که مقر به صراحت اعتراف می نماید که بر ذمة او حدی وجود دارد ولی روشن نمی سازد مقصود کدام حد است و این حد در قبال چه جرمی بر ذمة او مستقر شده است از این پدیده در متون فقهی با نام «اقرار مبهم» یاد شده است. آیا بر چنین اقراری، اثری بار می شود؟ قانون مجاز...
متن کاملمطالعه تطبیقی بنیادهای تفسیر قوانین جزایی در فقه امامیه و حقوق غرب
این مقاله با تحلیل دیدگاه عالمان امامی و غربی در باب هرمنیوتیک و تفسیر جزایی، و همچنین طبق یافتههای زبانشناسی براساس دو روش عقلی و نقلی در پی بررسی پایههای فهم و تفسیر قوانین جزایی است. به طور کلی، در همه نظامهای حقوقی، فهم قانون کیفری تنها با قواعد تفسیری میسر میشود و این در مکتب امامیه، نیز صادق است با این تفاوت که چون امامیان قوانین جزایی را براساس نظریه توحیدی وضع می کنند، پس دادرس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023